Oscary 2013 rozdane!

Oscar_Predictions_2013_85th_Academy_AwardsAmerykańskie święto filmowe doczekało się amerykańskiego zwieńczenia. W tym roku bez większych zaskoczeń. Wygrywali faworyci. Akademia wybierała bezpiecznie i przewidywalne.

DjangoUnchainedOfficialPosterPTOstatnią nadzieją białych (fo siur?) był oczywiście „Django” Quentina Tarantino. Za wszystko od scenariusza, przez muzykę (ale tutaj nie miał nawet nominacji), po najlepszy film roku, widziałem, oczyma duszy, statuetki w rękach ekipy odpowiedzialnej za historię niewolnika szukającego swojej żony. I cholera czułem, czułem, że tak być nie może. Że wygrają produkcje przesiąknięte na wskroś amerykańskim patosem. Nie pomyliłem się niestety.

Oscary jakie są, każdy widzi. Na pierwszym planie filmy już dawno zostały zepchnięte przez show. A show w tym roku było niezwykle dobre. Kreatorzy mody dopisali. Prowadzący Seth Nieskarlane (twórca kreskówki „Family Guy”) był chamski i złośliwy, jak trzeba. Jego piosenka „Widzieliśmy Wasze cycki” przejdzie pewnie do historii gali. Patrząc na zażenowanie, co niektórych aktorek, historii najchętniej skrywanej do szafy. Poza tym na wzmiankę zasłużyły 50 obchody James’a Bonda. I chociaż wszyscy odtwórcy głównej roli nie stanęli ramię w ramię w jednym szeregu tak statuetka dla Adele za najlepszą piosenkę ładnie upamiętniła długoletnie dokonania brytyjskiego agenta.

Osobiście cieszy mnie wysoka pozycja „Życia Pi”. Film zdobył najwięcej wyróżnień bo aż 4. W tym w pełni zasłużone statuetki za zdjęcia (sorry Janusz Kamiński, no bonus w tym roku) i efekty specjalne. Niektórym psioczącym na niego, że jest tylko pustym obrazkiem, może być ością w gardle Oscar dla Anga Lee za najlepszego reżysera. Brawo!

z13455851Q,Producent-i-rezyser--Operacji-Argo--Ben-Affleck--zNajlepszy film mógł być tylko jeden, a został nim…„Operacja Argo”! Tadaaam! Obejrzałem go dokładnie na 4 minuty przed rozpoczęciem się gali i cóż…nie byłem zachwycony. Jeżeli chodzi o amerykański pasztet to wolałbym już chyba „Wroga numer jeden”.

W kategorii najlepszy film animowany po cichu liczyłem „gejmingowo” patriotycznie na Ralpha Demolkę. Niestety za figurkę chwyciła Brenda Chapman za „Maridę Waleczną”. Fajnie, że chociaż Christoph Waltz dostał nagrodę za najlepszą rolę drugoplanową. Bez dwóch zdań najlepsza kreacja w tej kategorii. Widać deal z Quentinem wychodzi mu na zdrowie, bo to jego druga statuetka po roli Pułkownika Hansa Landa w „Bękartach wojny”.

Najlepszy film nieanglojęzyczny też mógł być tylko jeden. Mój faworyt, kanadyjska „Wiedźma wojny” miała szansę, jak 1 do 100. I tu też nie było zaskoczeń. Michael Haneke za swoją „Miłość” dopisał do swojego konta, po Złotych Globach, BAFTA, Złotych Palmach i Cezarach, również Oscara. Trzeba będzie spiąć kiedyś poślady i wziąć się za bary z tym filmem.

Grami

Poniżej pełna lista laureatów.

Najlepszy film – „Operacja Argo” (producenci: Ben Affleck, George Clooney, Grant Heslov)

Najlepszy reżyser – Ang Lee („Życie Pi”)

Najlepszy aktor – Daniel Day-Lewis („Lincoln”)

Najlepsza aktorka – Jennifer Lawrence („Poradnik pozytywnego myślenia”)

Najlepszy aktor drugoplanowy – Christoph Waltz („Django”)

Najlepsza aktorka drugoplanowa – Anne Hathaway („Les Miserables: Nędznicy”)

Najlepsza animacja – „Merida Waleczna” (Mark Andrews i Brenda Chapman)

Najlepsza muzyka – Mychael Danna („Życie Pi”)

Najlepszy scenariusz oryginalny – Quentin Tarantino („Django”)

Najlepszy scenariusz adaptowany – Chris Terrio („Operacja Argo”)

Najlepszy film nieanglojęzyczny – „Miłość” Michael Haneke

Najlepsze zdjęcia – Claudio Miranda („Życie Pi”)

Najlepsze kostiumy – Jacqueline Durran („Anna Karenina”)

Najlepsza scenografia i dekoracje – Jim Erickson, Rick Carter („Lincoln”)

Najlepszy montaż – William Goldenberg („Operacja Argo”)

Najlepsza charakteryzacja – Lisa Westcott i Julie Dartnell („Les Miserables: Nędznicy”)

Najlepsza piosenka – „Skyfall” (Adele)

Najlepszy dźwięk – Simon Hayes, Andy Nelson i Mark Paterson („Les Miserables: Nędznicy”)

Najlepszy montaż efektów dźwiękowych – Paul N.J. Ottosson („Wróg numer jeden”) oraz Per Hallberg i Karen M. Baker („Skyfall”)

Najlepsze efekty specjalne – Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer i Donald Elliott („Życie Pi”)

Najlepszy film dokumentalny – „Sugar Man” (Malik Bendjelloul i Simon Chinn)

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny – „Innocente” (Sean Fine i Andrea Nix)

Najlepszy krótkometrażowy film animowany – „Paperman” (John Kahrs)

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski – „Curfew” (Shawn Christensen)

One comment

  1. jacktheronin

    Mi się Argo podobało ale na pewno nie nazwałbym go najlepszym filmem 2012. Django moim zdaniem było 100 razy lepsze. Dziwię się że nie wygrało… chociaż z drugiej strony to jednak było do przewidzenia. Argo to taki bezpieczny film oskarowy właśnie… jest dobry, opowiada ciekawą bazującą na faktach historię… w sam raz na Oscara. Dziwię się że w ogóle Django było nominowane ale cieszę się:) Też cieszę się z wygranej Waltz’a, gość jest genialny!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s