Czas na dokument: Podróż na kraniec wszechświata

Journey to the Edge of the Universe IBMS # 023380Zapraszam Was na podróż tak daleką, że miejsce, które nazywacie domem nie będzie nawet punkcikiem na nieboskłonie. W jej trakcie będziecie czuć się coraz mniejsi, by w końcu całkowicie zaniknąć. Być może zdacie sobie sprawę, jak wasze niebotyczne problemy są nikłe w skali wszechświata. Jacy potrafimy być pyszni i aroganccy sądząc, że nasza malutka planeta jest epicentrum życia. Poznacie też historię powstania, rozwoju i końca tego, o czym sądziliśmy, że jest wieczne.

Przynajmniej ja tak miałem podczas oglądania „Podróży na kraniec wszechświata”. Kiedyś miałem ogromną zajawkę na tematykę astronomii. Wciągałem jeden za drugim dokument i ciągle nie miałem dosyć. Najlepszym i chyba najbardziej wartościowym był film National Geografic, który mam dziś przyjemność Wam przedstawić. Spokojna podróż po naszym układzie słonecznym (kilkusetletnie sztormy na Jowiszu wielkością przerastające 3-krotnie powierzchnię Ziemi, wielkie kaniony po rzekach na Marsie, czy płynny metan w rzekach Tytana) szybko nabiera tempa. W momencie, gdy mijamy ostatni fizyczny sygnał człowieka, czyli wystrzeloną 5 września 1977 roku sondę Vayager 1 z wgraną mapą do naszego układu słonecznego, mijamy także granicę ludzkiego rozumowania czasu, wielkości i materii. A nim się zorientujesz, dinozaury znowu będą rządzić naszą planetą.

Gdy polecałem Wam ostatnio „Korespondenta Bryan’a” poczułem, że przespałem ostatnie wydarzenia. Meteoryty zrobiły zamach na Rosję, planetoida 2012 DA14 minęła nas o milimetry (w skali gwiezdnej, w rzeczywistości o jakieś 22, 5 tys. kilometrów), a ja nawet słowa na ten temat. Naprawiam tym samym to niedopatrzenie. Jakby było mało, to polecam dorzucić sobie na ruszt „Melancholię” Larsa von Triera. I voila! Idealna atmosfera na zimową aurę.

Grami

Skomentuj

