Z archiwum gracza: Grymatografia cz. 1 – Filmowe inspiracje twórców gier

Pomysł na dział „Z archiwum gracza” jest prosty. Na dysku twardym i rozrzuconych po sieci mam mnóstwo tekstów, które nie pojawiły się z różnych przyczyn, żadnymi oficjalnymi drogami publikacji. Leżą tak i się kurzą. Czas dać im drugą młodość. Warunek, jaki muszą spełniać jest tylko jeden. Wciąż muszą być aktualne.

 _______________________________________________________

klaps poprawiony_0670Niedawno wzięło mnie na nadrabianie zaległości kinematograficznych sięgających ostatniej dekady ubiegłego wieku. Po kilku mniej i bardziej udanych filmach natrafiłem na „Gorączkę”. Głośny dramat sensacyjny z 1995 roku, gdzie swoim kunsztem aktorskim popisali się Robert De Niro wespół z Alem Pacino. Bardzo dobry, wielowątkowy film akcji można by było rzec, zamykając jednocześnie temat. Na mnie jednak, największe wrażenie zrobiło inne, zupełnie subiektywne, odczucie. Podczas sceny ucieczki z banku po prostu nie mogłem się od niego opędzić. Uczucie deja vu. Byłem pewien, że już gdzieś widziałem ten fragment. Po chwili wytężonej aktywności szarych komórek, krzyknąłem w myślach – BINGO! Ja to widziałem! Ba! Ja wręcz wirtualnie brałem udział w tej scenie!

Po nitce do kłębka

Gorączkowa wymiana ognia na tłocznych ulicach Los Angeles bezwolnie nasunęła mi przed oczy obraz Kane’a i Lyncha uciekających przed Tokijską policją. Zresztą, nie tylko ta scena wydawała się być znajoma. Cała rozgrywka z pierwszej części przygód dwóch największych zakapiorów rynku gier ostatnich lat, zdawała się czerpać garściami z filmowego dorobku Michaela Manna. Od stylistyki, przez budowanie akcji, po ciężki, dorosły klimat. Niby nie powinno mnie to zaskoczyć, a jednak impuls ten wystarczył by oddalić się od objęć Morfeusza i przyjrzeć się sprawie z bliska.

 

Filmowa narracja w grach

alien_obcyTo troszkę dziwne, ale sami przyznajcie – filmowa struktura akcji gry łechce nasze doznania nie gorzej niż nawet najlepiej skonstruowany gameplay. Nie dziwota, że autorzy tym chętniej zapatrują się w stronę kinematografii. Czasem niewielki wycinek staje się dla nich motywem przewodnim. Niekiedy wręcz uczą się na obrazach kinowych i serialach telewizyjnych wyzwalania emocji u gracza. Tak było choćby w przypadku Vice City uznawanego za jedną z najlepszych części GTA, głównie ze względu na jej niepowtarzalny klimat.. A raczej klimat żywcem przeniesiony z kultowego serialu Miami Vice, wspomnianego wyżej reżysera. A z innej beczki, zespół odpowiedzialny za design Dead Space, jednego z najlepszych survival horrorów obecnej generacji (złośliwi powiedzieliby, że jedynego) otwarcie przyznali, że godzinami studiowali stare horrory ze srebrnego ekranu. Nastrój zaszczucia, posępny statek kosmiczny, obcy. Mówi Wam to coś? Może przychodzi Wam na myśl jeden z najgłośniejszych obrazów sci-fiction Ridleya Scotta? Tak, właśnie ten z jajeczkami i galaktycznymi jaszczurkami. Jak on tam miał?Alien?

Ślepe zauroczenie niedoszłych reżyserów?

Nie jest tajemnicą, że Hideo Kojima miał ambicje by zostać pisarzem i reżyserem filmowym. Nie jest również tajemnicą, że to właśnie on wprowadził z hukiem filmową narrację do świata gier za sprawąMetal Gear Solid. Ciężko opisać słowami to, co czułem w 1999 roku, wpływając do bazy Shadow Moses jako Solid Snake. Po raz pierwszy chyba w historii poczułem się jakbym brał udział w prawdziwym szpiegowskim interaktywnym opowiadaniu. Skąd jednak Hideo czerpał swoją wizję? Jako miłośnik dziesiątej muzy – z kina oczywiście. Okazuje się, że uniwersum Metal Gear Solid swoje najgłębsze korzenie zakopane ma blisko niejakiego Bonda, James’a Bonda. Hideo o swoich inspiracjach brytyjskim agentem powiedział wprost: „Seria 007 jest tym, co najbardziej wpłynęło na mnie podczas tworzenia MGS’a. Zalążek idei MGS’a – sekretnej misji, od której zależą losy całego świata, pojedynku spy vs spy i całej szpiegowskiej akcji – to wszystko jest w 007. Gdyby nie było filmów z 007, dzisiejsze filmy akcji nie byłyby takie same. Bez 007 nie byłoby też MGS’a”
68ee697295

Również Snake nie jest bohaterem znikąd. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że swój prawdziwy debiut zaliczył na srebrnym ekranie. Rzut okiem na „Ucieczkę z Nowego Jorku” (1981) z Kurt Russellem w roli Snake’a Plisskena nie pozostawia złudzeń. Kojima-san zresztą nigdy nie krył swoich inspiracji. W Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty Snake ukrywając swoją prawdziwą tożsamość używał pseudonimu Plissken. Podobnie ma się rzecz z innymi postaciami i wydarzeniami przedstawionymi w tym uniwersum. Hal „Otacon” Emmerich, swoje pierwsze imię zawdzięcza komputerowi pokładowemu z „2001: Odyseja kosmiczna” (ulubiony film Hideo). Psycho Mantis nigdy by do gry nie trafił gdyby nie „Furia” Briana De Palmy. A jedna z najbardziej znanych scen z całej serii – śmierć Sniper Wolf – prawdopodobnie nigdy by nie miała miejsca, gdyby nie „Pełny magazynek” Stanley’a Kubricka.

Inspiracje spadają z nieba

tumblr_lqvtwatWeQ1qbgwwgo1_500Ten kto właśnie w tym momencie pomyślał sobie „chwila, chwila inspiracje można czerpać z wszelakiego źródła, choćby z filmów, muzyki, literatury, czy nawet z przypadkowych życiowych zdarzeń” nie minął się znacząco z prawdą. Znany tu i ówdzie, głównie z oryginalności swoich produkcji, Goichi Suda (a.k.a. Suda 51) jako swoje natchnienie dla No More Heroes wskazał na m.in. pełnometrażowy film „Jackass”. Natomiast główny protagonista tej gry (Travis Touchdown) to tak naprawdę odpowiednik Johnny’ego Knoxville, twórcy tego programu. Sudzie najbardziej w pamięć zapadła scena, gdy mały aligator „przyssał się” do jego sutka. Ponoć pokazywał ten fragment swojej ekipie wielokrotnie tylko po to by jego pracownicy zrozumieli jaki typ osobowości powinien posiadać Travis. Inną jego inspiracją dla gry była niskich lotów parodia Star Wars zatytułowana „Kosmiczne jaja”. To chyba akurat nie wymaga żadnego komentarza.

Równie pokręconymi inspiracjami pochwalił się nie kto inny jak Cliff Bleszinski Gears of War, oprócz oczywistych skojarzeń z filmami akcji z lat 80, w których krew przelewała się litrami, a kończyny latały niczym ptaki do ciepłych krajów (na czele z Predatorami i Alienami), okazuje się mieć wiele wspólnego z kreskówkami Warner Brothers. Cliff B. tłumaczy, że właśnie o taki typ groteskowej przemocy chodzi w tytułach jego studia. Nigdy nie chciał on zniesmaczać gracza widokówkami z piekła rodem, a bardziej wzbudzać w nim zdystansowaną do wydarzeń na ekranie radość. Tym właśnie o to sposobem mordowanie kolejnych hord Locustów zostało przyrównane do animacji, w których Kojot Wiluś obrywał od Strusia Pędziwiatra, a kot Sylwester ponosił ciężkie szkody w starciu z kanarkiem Tweety. Że o Speedy Gonzalesie, kaczorze Daffy, czy króliku Bugsie (i ich odwiecznych rywalach) nie wspomnę…

Grami

43 comments

  1. la mejor pagina de trucos

    ¿Que tal? Serias tan amable de decir que la plataforma que usas?
    Estoy planteandome dar salida mi propio web dentro de poco,
    pero me esta llevando demasiado gasto dee tiempo de trabajo
    hacer la decision entre BlogEngine/Wordpress/B2evolution/Blogger y Drupal.
    La razon realizo la duda es porque tu formato de diseño me resulta unico que la gran mayoria de weblogs y yo
    estoy buscando para realizar algo totalmente unico. P.D Lo siento estar fuera dde
    topico pero tenia la necesidad de preguntar!

  2. trucos juegos psp

    Es el mejor momento para pensar algunos planes para
    el futuro y ser feliz. Lei este escrito y si pudiera me gustaria indicrte unas pocas ideas o sugerencias.
    Puede ser tu fueras capaz elaborar los siguientes ensayos en relqcion a
    este articulo. Quisiera leer mucho mas informacion sobre este
    tema

  3. videojuegos de las monster high

    Saludos a todos! Podrias informarme cual es el compañia de hosting que estas utilizando?
    He cargado tu web en 3 navegadores de internet completamente desiguales y solo puedo decir que este web blog
    se carga rapido en la totalidad de ellos. ¿Serias taan amable de aconsejar un bun suministrador de servivio
    webhost a un coste justo? Lo aprdciaria mucho!

  4. bungie destiny beta access

    Cuenta este wehsite una seccion de comunicacion? Me estoy encontrado con bastantes inconvenientes para hallarla,
    me gustria mucho enviarle mi email. Tengo muchas ideas para tu pagikna que probablemente estes interesado en saber.
    De todas folrmas es un genial Webblog y lo vere a menudo.

  5. gta videos

    Como estan! Podrias decir quue la plataforma que estas usando?
    Estoy teniendo en mente inaugurar mi propio weblog pronto,
    pewro me esta haciendo gastar mucho gasto de horas hacer unaa eleccion entre BlogEngine/Wordpress/B2evolution/Blogger y Drupal.

    El por que realizo laa cuestion es porque tu estilo y diseño
    me da la imppresion de ser distinto quue la gran partee de pagina webs y yo estoy rebuscando para conseguir algo al 100% unico.
    P.D Disculpas estar fuera de topic pero debia de preguntar!

  6. juegos en flash

    Buen dia desde Oropesa en Espaa ! Estoy fastidiado en el trabajo asi que he tomado
    la decision de navegar a ssu website desde mi movil durante el receso.
    Me encanta las noticias que presentas aqui y no soy capaz a llegar a mi casa
    para echar una ojeada. Esstoy sorprendido de lo veloz que
    tu pagina carga en mi celular … No estoy usando conexion WIFI,
    unicamente 3G .. De todas maneras, excelente pagina!

  7. 10926

    fantastic put up, very informative. I wonder why the opposite experts of this
    sector don’t understand this. You must proceed your writing.
    I am sure, you’ve a great readers’ base already!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s